Kombinera lagsport med gym för att prestera på topp

pexels-photo-416717Helt klart är lagsport en av olika slag de roligaste träningsformerna. Men för att få bättre resultat och prestera bättre i sin idrott så kan man kombinera med att träna på gym. Antingen kanske idrottsföreningen har ett eget gym som det går att träna på. Annars är gymkort ett bra alternativ.

Gym är superbra för att bli stark. Med fristående övningar och enkla övningar med proffsiga maskiner så kan du maxa din prestation i din idrott. Om ditt lag har en föreningslokal så kan man där skapa ett föreningsgym. För riktigt bra träningsmaskiner till gymmet, kolla in träningsmaskiner från casallpro.

Besök Stockholms största gym eller träna på egen hand

Det spelar egentligen ingen roll vart eller hur du tränar styrka, sålänge du gör det rätt och effektivt. Gör övningar hemma, ute på löprundan, tillsammans med laget på föreningsgymmet eller på ett vanligt gym. I Stockholm finns det massor av olika gym att välja mellan, allt från Sats, till Nordic Wellness, Friskis och Svettis och nu även ett nytt gym som öppnat i Huddinge, som räknas som Stockholms största, läs mer.

Därför är styrketräning så bra

Men hur kommer det sig att det så himla bra att kombinera lagsport med att träna på gym eller träna styrka överlag? Det finns massor med fördelar som kommer av att träna styrka. Det inte bara hjälper dig att prestera bättre i din idrott, utan hjälper dig också att må bättre överlag. I en artikel från Expressen kan man läs som att styrketräning bland annat kan ge dig lägre och mer stabilt blodsocker, eftersom det gör musklerna bättre på att omvandla socker till energi. Det ger även bättre blodtryck, men det är dock inte något som yngre personer behöver tänka speciellt mycket på. Styrketräning ger dig även starkare skelett, eftersom du då regelbundet belastar skelettet och därav får en tätare benmassa. Bättre balans är även något du kan få av att träna styrka regelbundet, just eftersom muskelmassa förbättrar din stabilitet. Det minskar också risken för skador i din idrott. Det får även igång din blodcirkulation, immunförsvaret stärks och träningen gör dig motiverad till att äta nyttigare mat än tidigare, läs mer i artikeln här! Det finns helt enkelt många anledningar till att börja lyfta vikter och träna med maskiner på gymmet!